De training kan op verschillende momenten worden gestart.

De eerstvolgende training start op vrijdag 28 oktober 2016. Graag aanmelden voor 21 oktober.

Kijk op cursusdata

De training kan ook individueel worden gevolgd. Je kunt op elk moment beginnen. 
Klik hier voor het maken van een kennis-
makingsafspraak of bel 020. 6723209.

 

 

 


 

 

Welkom op deze website waar je informatie vindt over de achtweekse mindfulness training.

OMGAAN MET JEZELF

Er spelen veel krachten in ons leven. Soms is het rustig en hebben we een vakantiegevoel. Op andere momenten zijn er onverwachte en onvoorziene wendingen, waardoor het leven verandert in een onstuimige oceaan en we overspoeld worden door emoties en zorgen en meer stress ervaren dan gezond is. Stress maakt deel uit van het leven, maar soms neemt de stress ongezonde proporties aan. Het hoeft echter niet te betekenen dat we het slachtoffer moeten worden van die grote krachten. We kunnen leren met die krachten te werken en ze te begrijpen.

Als je leert surfen bijvoorbeeld, dan word je niet midden op zee met je surfplank achtergelaten. Je bouwt het leerproces meestal op vlakbij de kust en leert geleidelijk je balans te bewaren op de plank.
Er zijn altijd golven op het water, soms zijn ze klein, heel klein en haast niet waar te nemen en soms heel groot. De wind laat de golven in grootte toenemen of weer afzwakken. De golven zijn niet tegen te houden of te beïnvloeden, maar wat je wel kunt, is leren surfen.

Zo kun je ook leren je balans te bewaren wanneer je overspoeld dreigt te raken door stress en door zorgen die gepaard kunnen gaan met verdriet, woede, pijn of angst.

Mindfulness kan je helpen evenwichtiger in het leven te staan en de golven te trotseren. Het is een vaardigheid die je kunt leren net als surfen en kunt inzetten op dagen dat de wind meezit maar net zo goed op dagen dat de wind tegenzit.


MINDFULNESSTRAINING

Mindfulnesstraining wordt ook wel achtweekse genoemd of mindfulness based stress reduction training. Het is een programma met een vaste opbouw en onderdelen dat inmiddels meer dan 30 jaar bestaat. Vele wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels de effectiviteit bewezen. Klik hier voor links naar sites over deze onderzoeken.
 

WAT KAN MINDFULNESS JE GEVEN?

Je leert in de cursus:

• hoe je rust en helderheid kunt vinden in jezelf
• te ervaren wat je automatische reacties zijn die stress en pijn oproepen en hoe je tot een andere keuze kunt komen
• stil te staan zodat je kunt ervaren hoe je met jezelf omgaat
• tijd te nemen en te geven aan herstel van lichaam en geest ipv door blijven gaan tot je je grenzen al lang hebt bereikt en veel langer moet herstellen
• beter omgaan met pijn en tegenslag
• dat het nodig is goed voor jezelf te zorgen om ook voor anderen te kunnen zorgen
• je aandacht beter te richten op de taken waar je mee bezig bent
• het ongemakkelijke en onprettige in het leven beter te hanteren
• open te staan voor de mooie dingen die het leven te bieden heeft
• tevreden te zijn en beter met je ontevredenheid om te gaan.

Ik nodig je van harte uit om deel te nemen aan het achtweekse programma. Klik hier om je aan te melden.
 

GESCHIKT VOOR IEDEREEN

Het programma is geschikt voor iedereen. Jong of oud, met pijn en klachten of zonder, student, mensen midden in het arbeidsproces of er even tussenuit, met of zonder gezin. Iedereen kan baat hebben bij mindfulness in zijn of haar leven.
 

REACTIES VAN DEELNEMERS

Maaike

Ik heb een paar weken geleden de individuele 8-weekse MBSR training afgerond bij Hildegarde. Ik ben heel blij dat ik deze cursus bij haar gevolgd heb, ik heb er zeer veel geleerd. Voordat ik begon had ik het gevoel dat het niet veel scheelde of ik was in een burn-out terecht gekomen. Mijn werk, als muzikant en voor de klas, is erg onregelmatig en vaak in een drukke omgeving. Door de cursus heb ik meer lichaamsbewustzijn gekregen en daardoor merk ik veel eerder op wanneer iets 'te veel is' en wanneer ik gas terug moet nemen. Ook leerde ik dat het heel belangrijk is om dagelijks tijd in te plannen om te zijn en bewegen in aandacht. De cursus maakt je heel bewust van je reactie op je omgeving en daarnaast leer je om je niet te identificeren met je gedachten maar ze van een afstandje te observeren. Hildegarde begeleidt dit proces met individuele aandacht, vriendelijkheid en veel kennis van zaken.

Hanne

Ik had last van stress, die zich uitte door een soort permanente onrust in m’n lijf overdag en door slecht slapen ’s nachts. Ik hoopte dat de training me instrumenten zou opleveren om daar iets aan te doen. Vooral die onrust in m’n lijf is grotendeels verdwenen. En als ik die weer voel, ben ik me er sneller van bewust en kan ik er vaak makkelijk iets aan doen, dankzij de oefeningen van de training. Om me heen zie ik genoeg mensen die net als ik de neiging hebben om steeds maar door te gaan en liefst met vier of vijf dingen tegelijk bezig te zijn in hun hoofd. Om hen zou ik deze training zeker aanraden. Het levert veel rust op en ook meer plezier in wat je doet.

Jeroen

De mindfulnesscursus heeft mij een nieuwe kijk gegeven op dagelijkse situaties waar ik mee worstel. Je wordt ontvangen in een rustige en vriendelijke sfeer en leert op je eigen tempo omgaan met je problemen of zorgen. Uiteindelijk bepaal je zelf welke oefeningen je belangrijk vindt en hoe je deze van toepassing zijn op je eigen leven. Er is geen druk en niemand beoordeelt je.

Miranda

Het was prettig om samen te zijn en ervaringen uit te wisselen. Ik vond de ruimte ook prettig. De training was goed hapklaar en met de benen op de grond, dus concreet en niet zweverig.

Hieronder volgen 2 reacties van studenten die deelnamen aan de MBSR-training op de Hogeschool voor de Kunsten.

Megan Moore

I think mindfulness training should be a part of every educational curriculum and students would have a much healthier outlook on life and education!
Especially as artists, the stress and non-mindful behaviors can be a true hindrance to creativity. The more mindful one becomes the fuller the expression of the body in both a movement, performative, and communicative presence.
 

Malika Ali

I believe that the course gives a great range of practices and information to construct your own practicing possibilities. As you are weekly in exchange with others you can gain different perspectives on the methods. The instructions are clear and examples being used are complimenting the actual theme. The audio Tapes are very helpful as well as the guidance with the booklet. The weekly meetings are necessary to learn this practice.
I totally think the course can be life changing to have clearness and easiness throughout all the daily activities and stress factors we face.
For example the tool of a short breathing space can provide clear thoughts after an emotional conflict.